Jak wygląda procedura zmiany sprzedawcy prądu?

Chyba nie muszę już nikogo przekonywać do zmiany sprzedawcy prądu. Wybranie nowego sprzedawcy wiąże się z oszczędnościami na rachunkach za prąd. Nie opłaca się pozostawać przy naszym sprzedawcy z urzędu, gdyż przeważnie nie mają oni atrakcyjnych i konkurencyjnych stawek. Większość odbiorców energii nie zdaje sobie sprawy lub nie wie, że można wybrać inną firmę energetyczną, od której będziemy kupować prąd, dlatego rynek nie jest jeszcze dość zliberalizowany. To prawda, że ta liberalizacja postępuje, ale wciąż jest ona za wolna. Jeżeli więcej osób zda sobie z tego sprawę i będzie zmieniało sprzedawcę energii elektrycznej, to tym bardziej rynek stanie się konkurencyjny, co oznacza dla nas – konsumentów – niższą cenę za prąd. Warto, żebyście przeczytali artykuł o tym, jak wybrać sprzedawcę prądu. Jak przebiega procedura samej zmiany sprzedawcy przedstawiam natomiast poniżej. Różni się ona w zależności od tego, czy jest to pierwsza zmiana, czy już kolejna, a także od tego, czy udzielimy pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy, żeby załatwił za nas formalności, czy nie.

Procedura zmiany sprzedawcy w przypadku jej samodzielnego przeprowadzania

Na początku wybieramy nowego sprzedawcę prądu i podpisujemy z nim umowę sprzedaży prądu. Najlepiej by było, żeby nowa umowa rozpoczynała się z dniem wygaśnięcia poprzedniej umowy. Dzięki temu zagwarantujemy sobie ciągłość sprzedaży. Następnie musimy wypowiedzieć umowę z aktualnym sprzedawcą prądu. Jeżeli jest to nasza pierwsza zmiana sprzedawcy, to wypowiedzieć musimy umowę kompleksową, która obejmuje zarówno sprzedaż energii elektrycznej, jak i jej dostarczenie. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy o samą dystrybucje od naszego lokalnego operatora systemu dystrybucyjnego. Taka umowę możemy podpisać na czas nieograniczony, zatem kolejna zmiana sprzedawcy prądu będzie już łatwiejsza, gdyż umowa z OSD będzie cały czas obowiązywała. Później zgłaszamy naszemu OSD, że zawarliśmy umowę z nowym sprzedawcą prądu. Nie jest to zbyt skomplikowane, możemy to uczynić za pomocą formularza, który przeważnie jest udostępniany na stronie operatora. Dodatkowo, w zależności od naszego zużycia energii, możliwe że nasze liczniki będą musiały zostać dostosowane do nowego sprzedawcy. Koszt takiego dostosowania ponosi właściciel układu pomiarowo-rozliczeniowego. W przypadku odbiorców indywidualnych, jest to operator systemu dystrybucyjnego, czyli klienci indywidualni nie ponoszą tego typu kosztów. Na koniec następuje rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą. Na dzień zmiany, operator przekazuje stan licznika dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy, żeby na tej podstawie sprzedawcy mogli się potem z nami rozliczyć.

Procedura zmiany sprzedawcy w przypadku udzielenia pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy

Drugim sposobem przeprowadzenia procedury zmiany sprzedawcy jest udzielenie pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy, co znacznie ułatwia nam całą operację. Jedyne co musimy zrobić, to wybrać nowego sprzedawcę, udzielić mu pełnomocnictwa, a następnie poczekać, aż wszelkie formalności zostaną przeprowadzone za nas. Na koniec także musimy przeprowadzić rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą i odczyt licznika.

Z której opcji skorzystać?

Moim zdaniem o wiele lepszą i wygodniejszą opcją jest wybranie drugiego rozwiązania, czyli udzielenia pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy, który załatwi za nas większość procedur, które towarzyszą zmianie sprzedawcy prądu. Nie ma sensu tracenie czasu na wypełnianie tych wszystkich formalności własnoręcznie, tym bardziej, że to nic nas nie kosztuje. Jeżeli jednak preferujecie brać sprawy w swoje ręce, to nic nie stoi na przeszkodzie, by samemu wszystko załatwić. Nie jest to aż tak szczególnie trudne, tylko trochę czasochłonne. Wybór należy do was.