Wyłączenie prądu może mieć wiele przyczyn. Zaczynając od tzw. wysadzenia korków do usterki linii trakcyjnej. Zobaczmy, co w takiej sytuacji możemy zrobić.
Awaria linii energetycznej
Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy wykonać jest diagnoza sytuacji, czyli ustalenie powodu braku prądu. Zanim więc będziemy wzywać pomocy fachowca, upewnijmy się, że awaria prądu dotyczy naszego mieszkania lub domu. Sprawdźmy czy nasi sąsiedzi również mają problem z dostępem do prądu.
Brak prądu w całej okolicy? Zadzwoń na Pogotowie Elektryczne
Gdy dostępu do energii elektrycznej nie mają także nasi sąsiedzi, może to oznaczać zerwanie linii energetycznej lub usterkę sieci trakcyjnej. Awaria prądu, która dotyczy całej ulicy z dużym prawdopodobieństwem była spowodowana którąś z tych przyczyn. Wtedy należy zadzwonić do Pogotowia Elektrycznego pod bezpłatny ogólnokrajowy numer alarmowy 991. Dyspozytorowi należy wtedy podać dokładny adres, imię i nazwisko oraz czas, od którego nie ma prądu.
Dodajmy, że osoby mieszkające w strefach granicznych różnych operatorów mogą zadzwonić w celu zgłoszenia awarii pod specjalnie w tym celu utworzone numery. Znajdziemy je na stronach internetowych operatorów.
A może to korki?
W przypadku, gdy u sąsiada wszystko działa, należy w pierwszej kolejności sprawdzić korki. Jeśli doszło do ich wysadzenia, potrzebna będzie wymiana. Może się też zdarzyć takie spięcie, które spowoduje wyłączenie sprzętów, jednak po ponownym wkręceniu korka, wszystko zacznie działać. Bez konieczności kupna nowego sprzętu.
Jak sprawdzić, czy to bezpieczniki nie są powodem awarii?
Kolejną przyczyną może być awaria bezpieczników. W domach wielorodzinnych czy blokach awarię należy zgłosić administratorowi lub zarządcy budynku. Oni sprawdzą, czy zabezpieczenia w instalacji wewnętrznej działają prawidłowo.
W domach ich właściciele muszą sprawdzić skrzynkę, w której znajdują się bezpieczniki sami. Sprawdzając starsze, porcelanowe, tzw. topikowe, bezpieczniki trzeba dotknąć metalowy kapturek neonówką, czyli próbnikiem napięcia.
Jeśli chodzi o nowsze bezpieczniki, to powinny się znajdować w odpowiednim położeniu. Zmiana pozycji dźwigni lub przycisku świadczy o ich wyłączeniu. By to naprawić, wystarczy tylko przywrócić dźwignię lub przycisk do pierwotnego położenia.
Awaria prądu z powodu przeciążenia instalacji
Awaria prądu może wystąpić też z powodu przeciążenia instalacji elektrycznej w naszym domu/mieszkaniu. Zaleca się wtedy wyłączenie kilku urządzeń o dużej mocy i dokonanie próby włączenia bezpieczników. Jeśli to nic nie da, powinniśmy wezwać na pomoc elektryka. Często powtarzające się przeciążenia to duże ryzyko dla mieszkańców, dlatego lepiej wtedy sprawdzić całą instalację elektryczną. Lepiej, żeby to zrobiła to osoba z odpowiednimi uprawnieniami.
Planowe wyłączenie prądu
Może się też zdarzyć, że po prostu na naszym terenie doszło do planowanego wyłączenia prądu. By to sprawdzić, wystarczy na telefonie czy laptopie, któremu jeszcze nie rozładowała się bateria, sprawdzić mapę wyłączeń prądu. Gdzie ją znajdziemy na internetowej stronie operatora (zwanego też dystrybutorem) sieci elektrycznej na naszym terenie. Często jest to też sprzedawca energii elektrycznej, lecz nie należy tych dwóch pojęć ze sobą utożsamiać. Poinformować o braku prądu w danym miejscu może też się dokonać przez formularz zgłoszeniowy, znajdujący się na stronie internetowej operatora.
Awarię zgłosimy SMS-em lub telefonicznie
A co, jeśli nie mamy dostępu do Internetu? Pewni operatorzy umożliwiają wysłanie SMS-a awaryjnego, który pozwala poinformować o tym, czy awaria prądu wystąpiła na danym terenie. Warto też zaopatrzyć się w alarmowy numer telefonu, by nie musieć w ciemnościach poszukiwać odpowiedniego numeru widniejącego na fakturze. Przy założeniu, że dystrybutor jest jednocześnie naszym sprzedawcą prądu.
Jeśli dyspozytor jeszcze nie wiedział o awarii, zaktualizuje dzięki naszemu powiadomieniu mapę wyłączeń. Tego typu SMS-y trafiają do dedykowanego systemu, by trafić dalej do centrum zgłoszeniowego.
Po usunięciu awarii na numer osoby zgłaszającej awarię odsyłany jest SMS. Informuje on o naprawieniu awarii lub kiedy usterka nie została usunięta lub przykładowo występuje brak jednej fazy w zasilaniu, wzywa do podania bardziej szczegółowych danych, poprzez formularz lub drogą SMS-ową.
Warto być przygotowanym
Dzięki takiemu systemowi zgłoszeń operatorzy mogą szybciej reagować na usterki czy większe awarie, a użytkownicy mają na bieżąco dostęp do informacji o tym, czy na naszym terenie doszło lub dojdzie do awarii prądu. Dlatego warto operatorom zgłaszać awarie, które dotyczą więcej niż jednego budynku.
Przygotowania latarek czy świeczek oraz jak najpóźniejsze rozmrożenie lodówki pomoże nam przetrwać tak niespodziewane wydarzenie, jak długotrwała awaria prądu. Najważniejsze jednak, żebyśmy wiedzieli jak szybko i skutecznie zareagować oraz gdzie zgłosić takie zdarzenie.
Witam. Wystapila u mnie w domu awaria pradu. Dzwonilam o 15:24 zglosilam problem, mowiono ze można nawet czekac do 5godzin. Ale zdziwiłam sie ze w niecala godzine zostal problem rozwiazany. Jestem Bardzo zadowolona z tak szybkiej pomocy. Bardzo Bardzo za to Dziekuje